субота, 15. октобар 2011.

ОРУЖЈА ЗА МАСОВНО ПОУЧАВАЊЕ

ORUŽJA ZA MASOVNO POUČAVANJE - John Tajlor Gatto
putovanje nastavnika kroz mračni svijet obaveznog školovanja
[John Taylor Gatto - Weapons of Mass Instruction - A Schoolteacher's Journey Through the Dark World of Compulsory Schooling]

  • Posveta onima koji žele zasnovati obitelj
  • Prolog: Protiv škole
  1. Sve što znate o školama pogrešno je
    • Vođenje svijeta
    • Kontrola ljudskog ponašanja
    • Nastavnici kao terapeuti
    • Ne treba nam pamet
    • "Je li ovo suludo?"
    • Nadilaženje prirode
    • Čekajući da ti nastavnik dâ znak
    • Kriza demokracije
    • Drukčiji plan
    • Mit zlatnog doba
    • Eliminacija lokalnih glasova
    • Četvrta svrha
    • Sablast prekomjerne proizvodnje
  2. Pješačenje: London
    • Johathan Goodwin
    • Danica Patrick
    • Nick Schulman
    • Diablo Cody
    • Učenje iz svih izvora
    • Shen Wenrong
    • Pješačenje: London
    • Glen Doman
    • Projekt ljudskog genoma
    • Barska pjevačica na MIT-u
    • Ingvar Kamprad
    • Diplomac
    • Ispisani
    • Druga neugodna istina
    • John Kanzius
    • Umjetno produbljenje djetinjstva
    • Počasna lista
    • Lew Wasserman
    • Warren Buffet
    • Još četiri ispisana
    • Dobrota iznad profita
    • Sveti Pavao i Zmaj čuvar pravilnika
    • Vrijeme znojne kupke
    • Šetnja: Monongabela
  3. Debeli Stanley i Amiši iz Lanchestera
    • Teško primam kritiku
    • Amiši Starinskog reda
  4. Razred Davida Sarnoffa
    • Pismo pomoćniku mojeg ravnatelja
    • Krinka školske reforme
    • Povjerenikovo izvješće
    • Školska siva ekonomija
    • Škola kao narkotik
  5. Hector nije problem
    • Dajem otkaz
    • Hector, krotitelj konja
  6. Camino de Santiago
    • Povratna informacija
    • Camino de Santiago
    • Turistički vodič po Islandu
  7. Oružja za masovno poučavanje
    • Moralna trulež
    • Škola kao oružje
    • Osobna formula
    • Loše namjere
    • Namjerno uskraćivanje
    • Kuća ogledala
    • Lincolnov izborni program
    • Nepoštovanje
    • Bespredmetnost
    • Australski primjer
    • Socijalni inženjering
    • Život uz prešućivanje
    • Izrada bombi
    • Odlučujući omjer
    • Fizička ružnoća
    • Bespredmetnost ponovno
    • Mračni svijet obaveznog školovanja
    • Znanstveni menadžment (Ne! Ne! Ne!)
    • Povezanost i razdvajanje, ponovno
    • Sindrom vlakića koji govori "ču-ču"
    • Ukloni pomoćne kotače!
    • Tania Aebi i George Meeghan
    • Princip zatočene buhe
    • Kako malčice izludjeti konja
    • Kotao razlomljenog vremena
  8. Što je obrazovanje?
    • Kantova pitanja i europski ep
    • Odustanite od katedrale
  9. Pismo mojoj unuci o Dartmouthu
    • Obiteljske stvari
    • Fakultet Dartmouth
    • Indeks stvarnog učenja djeda Johna
    • Škola kao zatvor; zatvor kao škola
    • Veliki prevaranti
    • Kara i Octavia, Walkeri
  10. Incident u Srednjoj školi Highland
    • Školovanje i obrazovanje
    • Mračni svijet
    • Incident u Nürnbergu
    • Incident na Waldenu
  • Završna riječ: Poziv na otvorenu zavjeru: Projekt Bartleby
    • Poziv na javnu zavjeru: Projekt Bartleby
    • Projekt Bartleby

John Taylor Gatto
John Taylor Gatto je 30 godina predavao u državnoj školi prije nego što se iz nastave povukao javnim priopćenjem u Wall Street Journalu iste godine kad je imenovan službenim nastavnikom godine države New Yourk. Od tada je neumoran zagovornik reforme škole, proputovavši više od četiri i pol milijuna kilometara da bi o toj temi držao predavanja. Njegova prethodna knjiga Dumbing Us Down, prodana je u više od 100.000 primjeraka.

Posveta onima koji žele zasnovati obitelj 
Ovu knjigu posvećujem velikom i teškom umijeću zasnivanja obitelji i umjetnicima koji se time bave: majkama, očevima, kćerima, sinovima, unučadi, bakama, djedovima, tetama, stričevima, bratićima i sestričinama i onima koji su brakom ušli u ljubav
Prolog: Protiv škole
Predavao sam trideset godina u nekima od najgorih škola na Manhattanu, i u nekima od najboljih i tijekom tog vremena postao sam stručnjak za dosadu.
1. Sve što znate o školama pogrešno je
Uhvaćeni u zamku prisilnog školovanja zavedeni su i vjeruju da je inertno znanje, upamćeni podaci i cjeline, zlatni standard intelektualnog postignuća. Učenje povezivanja tih elemenata u cjelovito značenje obeshrabruje se. Vježbanje navika glavno je oružje masovnog poučavanja. 
2. Pješačenje: London
Nick Schulman, moj susjed, prekinuo je pohađanje srednje škole kako bi igrao bilijar, a iz srednje se škole ispisao kako bi igrao poker. Godine 2009., u dobi od 21 godine, postao je milijunaš na Svjetskom turniru u pokeru. Sad, kad se finansijski osigurao do kraj svog života, njegov je novi cilj studirati filozofiju.
3. Debeli Stanley i Amiši iz Lanchestera
Debeli Stanley mi je rekao da mora izostajati iz škole gotovo svaki dan jer ne želi završiti kao ja, radeći za nekog drugog. Kad mi je to rekao, bilo mu je trinaest godina. Jedan Amiš iz države Ohio rekao mi je da su mogli sagraditi raketu za put na Mjesec da su to htjeli, ali je ideja bila glupa.
4. Razred Davida Sarnoffa
Sarnoff, osnivač RCA-a, ispisao se iz osnovne škole da bi na ulici prodavao novine. Ono što je tamo naučio nikad ne bi mogao naučiti u školi.
5. Hector nije problem
Bio sam proglašen "Nastavnikom godine" države New York kad sam u kolumni urednika Wall Street Journala objavio svoj otkaz, jer nisam više mogao podnositi da povrjeđujem djecu.
6. Camino de Santiago
Inspiriran hodočašćem na grobnicu Svetog Jakova koja privlači mlade i stare diljem svijeta da svake godine prohodaju Španjolsku, odlučio sam pomoći usmjeriti djecu životu u kojemu će biti proizvođači umjesto potrošači; igrači umjesto promatrači.
7. Oružja za masovno poučavanje
Strategija ulovljene buhe; ružnoća; efekt neugodnog iznenađenja; umjetno produženje djetinjstva; pogrešno usmjeravanje; kotao razlomljenog vremena: ovo i više od ovoga neka su od smrtonosnih oružja za masovno poučavanje usmjerenih na pretvaranje ljudskih bića u ljudske resurse.
8. Što je obrazovanje?
Prema Kantu, četiri su pitanja u srcu svake potrage za obrazovanjem: Što mogu znati? Čemu se smijem nadati? Što trebam činiti? Što je čovjek? Obrazovnu politiku u Americi kreiraju oni koji bi radije pribjegli mučenju nego dopustiti učenicima da odgovore na ova ili bilo koja druga pitanja koja bi ljudima nešto značila.
9. Pismo mojoj unuci o Dertmouthu
Unuko, tek si nedavno napunila sedamnaest godina i pretpostavljam da ćeš uskoro napustiti obiteljsko gnijezdo i otići na fakultet. Želio bih da ne odeš, ali ti to ne mogu reći, zato mi bar dopusti da pokušam smanjiti stres što ti ga je usadila tvoja elitna srednja škola Bronx Science. Bez obzira na to što si čula, fakultet nije važan za tvoju budućnost, pa nemoj zbog toga brinuti. Idi ili nemoj, uspij ili nemoj uspjeti. Za deset godina se nećeš sjećati nijednog sata ni profesora. Ono što je doista važno ondje se ne predaje. Najtužniji ljudi na zemlji oni su koji se pojavljuju na objletnicama proslave diplome - 35 posto svih koji su diplomirali žale zbog gubitka vremena i novca, i rado bi da ga nisu pohađali; 50 posto ih kaže da ondje nisu naučili ništa korisno.
10. Incident u Srednjoj školi Highland
U siječnju 2008. godine šesnaestogodišnju je Njemicu - sramežljivu i pristojnnu - u njezinu domu u  Nürnbergu uhitilo petnaest naoružanih policajaca. Njezin je zločin bilo školovanje kod kuće. Čitanje o tome podsjetilo me na vrijeme kad sam zamalo uhićen dok sam predavao jednom višem razredu u skupoj srednjoj školi u okrugu Rockland, u New Yorku. Otkrivao sam prosjek ocjena i rezultate SAT  testova (Scholastic Aptitude Test - standardizirani test za upis na visoka učilišta u SAD-u, a uključuje matematiku, kritičko čitanje i sposobnost pisanja) državne mature američkih predsednika i drugih istaknutih pojedinaca kad je, na zahtjev inspektora, odred policajaca prekinuo moje predavanje. To je bio najčudniji događaj u čitavom mom životu, nešto što sam mislio da se događa samo u Njemačkoj. Još uvijek pokušavam shvatiti što je to značilo.
Završna riječ: Poziv na otvorenu zavjeru: Projekt Bartleby
Cijelo je bolesno carstvo institucionalnog školovanja, kao i krasni jednopreg na dva kotača, iznimno krhko. Njegova najosetljivija točka ljepilo koje ga drži, standardizirano je testiranje, koje potpuno nepošteno tvrdi da određuje uspjeh ili neuspjeh u budućem životu. Autor vas poziva, pojedinačno ili u skupinama, da pristojno odbijete sudjelovati u tim testiranjima, govoreći samo ovo: "Radije ne bih pristupio/pristupila ovom testu." Ništa više - bez ružnih riječi ili nasilja. Ako bi deset posto odbilo pristupiti testovima, školski svijet bi se zatresao do temelja. Nazovite to otvorenom urotom. Budite hrabri. Ne mogu vam znatno naškoditi ako doista radije ne biste pristupili. Ali nemojte glumiti - ako volite polagati ove testove, svakako ih položite.

Što je obrazovanje?
... Obrazovanje je stvar samousavršavanja, na prvom mjestu; zatim vlastitoga rasta, čak samonadilaženja - kako se sve mogućnosti ljudskog duha same otvaraju u područja istraživanja i razumijevanja.
...Obrazovanje se uvelike mora samoinicirati, ono je tapiserija satkana od širine iskustva, stalne introspekcije, sposobnosti koncentracije ma cilj unatoč ometanjima, kombinacija znatiželje, strpljenja i intenzivne pozornosti i ono zahtijeva znatno riskiranje pomoću metode pokušaja i pogrešaka, zajedno sa značajnom sposobnošću primanja povratne informacije od okoline - učenja na pogreškama.
... Problem sa učenjem iz svih izvora jest taj, bar što se kreatora politike tiče, da on gotovo garantira da će se razviti nezavisni um i karakter - ne njihova kozmetička simulacija kakvu njeguje škola. Još gore, preuzimanje odgovornosti za sastavljanje vlastitog obrazovanja vodi zdravom samopoštovanju - a samosvjesnim se narodom znatno teže upravlja nego tjeskobnim.
... 
Ko su obrazovani ljudi?
...
  • Obrazovani ljudi rijetko ne znaju što će s vremenom; biti sam često je blagoslov za obrazovane zato što im se sviđa biti u vlastitom društvu. Vrijeme ih ne opterećuje.
  • Obrazovani ljudi mogu razviti zdrave privrženosti bilo gdje zato što razumiju dinamiku odnosa.
  • Obrazovani ljudi su svjesni, prihaćaju i razumiju značenje vlastite smrtnosti i svega što je prati. Oni uče iz svakoga trenutka, oni stječu uvid u svakoj dobi, čak i u svojem poslednjem trenutku na zemlji.
  • Obrazovani ljudi posjeduju teško stečen, vrijedan osobni projekt. Oni ne prihvaćaju unaprijed upakirane naredbe za pokret, prije nego što ih propuste kroz test kritičke provjere. Ali su također svjesni šire ljudske zajednice i njezinih vrijednosti, imaju znanje o vrijednostima različitih kultura.
  • Obrazovani muškarci i žene uživaju moć stvaranja novih stvari, novih ideja i novih iskustava; obrazovani otkrivaju svoju istinu pomoću pravila izvođenja dokaza, ne upamćivanjem mišljenja drugih.
  • Obrazovani ljudi uočavaju potrebe drugih ljudi i, u nastojanju da te potrebe zadovolje, oni zarađuju za život. Ali za razliku od neznalica, obrazovani nikad ne postaju previše ovisni o materijalnom bogatstvu da bi bili sretni, prepoznajući da se najvrednija dobra - ljubav, znatiželja, poštovanje i suosjećanje - mogu imati besplatno.
  • Obrazovani ljudi aktivno traže raznolikost i znaju kako da njome dovoljno ovladaju radi zadovoljstva i prosvjetljenja. Ipak, oni su također svjesni da je bez vlastitog doma i kućnih odgovornosti raznolikost isprazna, iskustvo površno.
  • Kurikulum da se postane obrazovan izvlači se iz velikih životnih događanja koja su ujedinjavala generacije od početka vremena. Prva je misterij rođenja i misterij izranjanja bića. Da bi se istražilo biće, potrebno je prisno poznavanje roditelja i predaka - i specifičnih kultura koje su pomogle njihovu formiranju. Mislim na lokalne kulture, prije nego na apstraktne cjeline koje nazivamo političkim državama. Tko sam ja? Gdje su moje granice? Koje su moje mogućnosti? Koji doseg pokazuju druga bića oko mene? Istraživanje ovih stvari jest poput najvažnijih obveza koje obrazovana osoba mora ispunjavati; bez uvažavanja svega toga nastaju samo nepotpuni rezultati.
  • Fizički se svijet u okruženju mora temeljito ispitati, analizirati, provjeriti. To je posao koji se ne može prikladno obaviti u zatočeništvu, ili pomoću apstrakcija na školskoj ploči. Kad obavezno školovanje krade vrijeme potrebno za ovaj posao, šteta je velika. Postoji vrijeme i mjesto u slijedu života kad se ove obaveze moraju ispuniti: previše odgađanja i prilika je propuštena zauvijek.
  • Mora se suočiti sa složenim mogućnostima povezivanja i s njima se izboriti - nema koristi samo o njima govoriti ili gledati TV emisije. Ove uključuju obiteljske odnose, prijateljstva, druženja, drugarstvo, ljubav, mržnju, zajednicu, umrežavanje i još mnoštvo toga. Svaki taj segment sadrži dobre organe i opasnosti koje su svojstvene određenom obliku. Ne prakticirati rano sve to predstavlja rizik da se postane emocionalno obogaljen. Ali zatočeničko je školovanje stvoreno kako bi udružilo djecu u mrežne odnose - najslabije i najnepouzdanije od svijh ljudskih udruživanja. Mrežni će odnosi svakako iznevjeriti vaše povjerenje ako se na njih previše oslonite.
  • Sljedeća velika tema koja u obrazovanom umu izaziva pozornost jest promišljeni pristup pozivau - kako netko pridonosi općem dobru i istodobno zarađuje za život? Zatim se srećemo s temom "odrastanja" kao posebnim pozivom. Kako se to razlikuje od bivanja djetetom? Koji kompleks prihvaćenih obveza zahtijeva odrastanje, prihvaćanje kojih od njih donosi zrelost i neovisnost?
  • I, ne možemo izostaviti vrlo pomno proučavanje smrti, posljednjeg čina dramatičnog kruga započetog misterijem rođenja. Bez jasne svijesti o kratkom luku života, ništa ne znači mnogo. Kad bismo živjeli zauvijek, nijedan izbor ne bi nikad bio značajan, zato što bi bilo dostupno beskrajno vrijeme za ponovne izbore. Vrijeme je strogo određeno. Svaki izbor isključuje neki drugi, to je stvarnost koja postojanju daje značenje. Trebamo razumijeti da oni koji umiru duguju dolazećim generacijama svijet koji je bar jednako tako dobar kao onaj koji su uživali dok su bili u punoj snazi; ako je moguće i bolji.

    Нема коментара:

    Постави коментар