Svrha obrazovanja
Koja je svrha obrazovanja? Primitivan čovek je sasvim dobro opstajao
na zemlji bez obrazovanja. Drugim vrstama sisara, čini se, obrazovanje
uopšte ne treba. Srazmeno brzo posle rođenja životinje su dovoljno zrele
da nastave samostalan život, ali ljudima su potrebne godine sazrevanja i
razvoja da bi se osamostalili. Ova suštinska razlika između čoveka i
životinje nam je glavni ključ kada se pitamo koja je svrha obrazovanja.
Životinje žive instinktivno, dok se čovek izdiže iznad instinkta time
što misli. Podjednako i životinje i ljudi imaju osećanja, ali samo
čovek postaje samosvestan pojedinac obdaren duhom.
Životinja, kao što smo rekli, brzo sazreva u odnosu na svoju okolinu
dok čoveku treba dosta vremena da razvije svoje sposobnosti i da preuzme
potpunu kontrolu nad svojim telom. Što su ljudi bliži prirodi i žive u
prirodnom okruženju to im manje vremena treba da sazre. Čovek je
komplikovano stvorenje. Mogu se ustanoviti određene sličnosti sa svim
ljudima, ali svako je istovremeno celina za sebe. Stoga je teško
ustanoviti nepromenljiva pravila u obrazovanju.
Batlerov ukaz iz 1944. godine kaže da se deca moraju obrazovati prema
uzrastu, mogućnostima i sposobnostima. Namera je u potpunosti bila
pozitivna, ali način na koji su je ljudi protumačili potpuno je
izokrenulo polazište. Neko dete je, na primer, pokazalo da ima
sposobnosti da postane lekar, ali nisu uzete u obzir njegove želje da je
htelo, na primer, da bude advokat!
Tako se pokazalo da ovaj Ukaz mora da se izmeni, jer se dolazilo do
čudnih rezultata. Kao, na primer, ako se ustanovi da dete nema smisla za
učenje jezika, to je značilo da ne treba ni da proba ili da ako ne
razume prirodne nauke da ne treba da ih uči ili, na primer, ako ga ne
zanima da radi domaći zadatak da ne treba da ga radi... Određeni
predmeti donose različita iskustva i deci ne treba da se uskraćuju.
Ukoliko bismo napravili anketu na temu: koja je svrha obrazovanja,
uglavnom bi odgovori bili – da se nešto nauči, da se izgradi karakter,
da se pripremi za život, da se nauči kako se uči, da se razviju talenti,
da se nauči odgovornosti, da se postane dobar građanin. Nesumnjivo
su sve ove izjave tačne, ali pomalo isprazne.
Vremenom su nastale različite grupe u odnosu na ovo pitanje. Jedni
koji veruju da je sticanje znanja ono ključno. Drugi smatraju da dete
treba da se u potpunosti razvija bez uticaja odraslih. Treća grupa je
mišljenja da obrazovanje mora imati verska-religiozna obeležja.
Šta god da izražavaju, obrazovanje je spoj kulturnih i stručnih
ciljeva. Obrazovanje je rastrzano između dva pola – jedan je dete, a
drugi je svet u kome je rođeno. Između se nalaze roditelji, učitelji,
njihove sposobnosti, interesovanja, talenti, temperamenti i najzad
ograničenja.
Mada možemo smatrati da je obrazovanje nešto što pripada samo ranom
uzrastu, ono se zaista proteže kroz ceo život, ali je svakako rano
obrazovanje ono koje utiče na kasnije. „Dete je otac čoveka" i šta god
da se doživi u detinjstvu ima svoje posledice tokom celog života. Stoga
se dugoročne posledice ranog detinjstva moraju ozbiljno shvatiti. Kako
je fizičkom telu potrebna hrana, isti je slučaj i sa umom i zadatak
obrazovanja je da ga njom snabde.
Danas je obrazovanje postalo uglavnom informativno i zaboravilo se da ono mora istovremeno biti i isceliteljsko.
Dete se rađa u određenoj zajednici kojoj se mora prilagoditi. To se
dešava u određeno vreme na određenom mestu, kod određenih roditelja koji
su izvesne rase ili nacionalnosti, ali je dete takođe i građanin sveta.
Njemu je stoga potrebno da se orijentiše, kako u užem tako i u širem
smislu.
Društvo je ustanovilo izvesna pravila i načine ponašanja. Osećaj
odgovornosti je neprekidno prisutan, osećaj za ono što je ispravno ili
loše, što se može podvesti pod moralno obrazovanje. Uopšteno govoreći
može se reći da je dalji cilj obrazovanja buđenje društvene svesti.
Svako ima potrebu da se na neki način izrazi. Neko to čini tako što
se bavi baštovanstvom, neko slikarstvom itd. Svi smo različiti i svako
teži tome da sledi sopstvene talente. Tako je treća svrha obrazovanja da
neguje sredstva kojima se ljudi samoizražavaju.
Sada dolazimo do onoga što je teško definisati, a tiče se odrastanja u
određenom religioznom okruženju. To je četvrti faktor obrazovanja,
nešto kao uzvišenje ljudske prirode. Škola se bavi pojedincem do
određenog trenutka a onda ga prepušta samom sebi. U tom trenutku
pojedinac mora da je dovoljno jak da preuzme brigu o samom sebi i
nastavi svoj razvoj u smislu incijative, pokretačkih snaga, sve ono što
je direktno u vezi sa ljudskim duhom. U tom samoobrazovanju postaje se
svestan onoga što smo i što niko drugi nije – naše univerzalnosti.
Tako smo došli do četiri faktora obrazovanja:
1) da nas obrazuje intelektualno i osposobi u smislu zanata,
2) da probudi društvenu svest,
3) da podstakne samoizražavanje,
4) da duhovno razvija.
Istovremeno dolazimo do protivrečnosti jer neki od ovih faktora se
čini kao da protivreče jedan drugome. Da li se, na primer, život u
zajednici podudara sa zahtevima ličnog razvitka? Kakogod, tradicionalno
obrazovanje se najviše bavi prvom tačkom i svodi se na davanje
informacija.
Potrebno je da dete stekne određene sposobnosti. Neophodno je da
postanemo odgovorni građani koji će svesno preuzeti odgovornost za svoje
postupke. Stoga se moramo zapitati kako treba da izgleda struktura
nastavnog plana i programa koji će zadovoljiti čitavog čoveka, koji će
ga naučiti veštinama bez narušavanja njegove inicijative, koji će
dozvoliti njegovo samoispoljavanje bez štete po društvo i koje će ga
najzad osposobiti za život kao slobodnog i moralnog pojedinca koji je
sposoban da sebi nađe svrhu i pravac u životu?
Pravo obrazovanje treba da doprinose svemu ovome.
Izvor: Škola zdrave pameti, Roj Vilkinson
Нема коментара:
Постави коментар